آویشن وحشی در ایران و پاکستان و افغانستان می روید

آویشن شیرازی مولتی فلورا بویس. (ZM) گیاهی آویشن مانند از خانواده Lamiaceae است که به صورت وحشی فقط در ایران، پاکستان و افغانستان می روید. این گیاه با نام بومی آویشن شیرازی در ایران یک گیاه دارویی و چاشنی ارزشمند است. چندین کاربرد سنتی به عنوان ضد عفونی کننده، ضد عفونی کننده، محرک، معرق، مدر، بی حس کننده، ضد اسپاسم و ضد درد دارد.

این مقاله به بررسی قوم‌فارماکولوژی، فارماکولوژی، سم‌شناسی، کاربردهای دارویی مدرن و شیمی گیاهی آویشن شیرازی می‌پردازد و شکاف‌های موجود در دانش ما را که مستحق آویشن شیرازی خشک تحقیقات بیشتر است، برجسته می‌کند.

تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه برای عبارت‌های آویشن شیرازی، آویشن شیرازی، آویشن شیرازی و آویشن ایرانی بدون محدودیت تا تاریخ 24 اکتبر 2012 جستجو شدند.

اطلاعات مربوط به آویشن شیرازی از طریق جستجوی الکترونیکی با استفاده از Pubmed، Scopus، Web of جمع‌آوری شد. Science and SID (برای مقالات به زبان فارسی) و کتابهای آویشن کوهی شیرازی محلی در مورد قوم فارماکولوژی.

ZM نقش مهمی در طب سنتی ایران داشته است. با توجه به تحقیقات دارویی و بالینی مدرن، ZM یک گیاه دارویی و چاشنی ارزشمند است که دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد درد است. روغن ZM حاوی درصد بالایی از مونوترپن های اکسیژن دار، به ویژه تیمول و کارواکرول است و آویشن کوهی خشک خواص ضد میکروبی عالی از خود نشان می دهد.

به طور کلی، خواص ضد میکروبی به نظر می رسد جالب ترین اثر بیولوژیکی مورد مطالعه ZM باشد. فقدان یک تجزیه و تحلیل فیتوشیمیایی جامع از ZM یک محدودیت مهم است که گیاه آویشن می توان در مورد بسیاری از مطالعات قبلی اشاره کرد.

  • منابع:
    1. Zataria multiflora Boiss. (Shirazi thyme)–an ancient condiment with modern pharmaceutical uses
  • تبلیغات: 
    1. جعبه ای که در آن پر از مواد مخدر یافت شد!
    2. رنگ روغنی رئیس جمهور را از تصادف وحشتناک نجات داد
    3. آقای گل آینده فوتبال موفقیت شغلی نیز دارد!
    4. کودکانی که از لوله خرطومی به عنوان سرسره استفاده می کنند!