صادرات چرم با کیفیت تبریز

شرکت چرم خاوران در تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، یکی از مدرن ترین و بزرگترین کارخانه های چرم سازی جهان است که محصولات خود را به اروپا صادر می کند.
ایران پرس/ ایران نیوز: تولید چرم در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تولیدات کیف چرم دنیا به هزاران سال پیش برمی گردد. آثار باستانی نشان می دهد که ایرانیان در اوج عصر برنز در قرن پانزدهم قبل از میلاد از چرم برای ساختن کفش، لباس و سلاح استفاده می کردند.

چرم طبیعی و همه‌ی نکاتی که باید درباره‌ی آن باید بدانید - مجله‌ی دیجی‌استایل

شرکت چرم خاوران بیش از 8000 متر زیربنا و ظرفیت اسمی روزانه 30000 فوت مربع تولید چرم دارد.

این واحد تولیدی با تولید و صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف، نقش بسزایی در معرفی چرم طبیعی مرغوب ایران به دنیا دارد.

مسعود بنابیان مدیرعامل شرکت چرم خاوران در گفت و گو با خبرنگار ایران پرس در تبریز در خصوص تعداد صادرات و فعالیت های این شرکت گفت: سهم صادراتی این شرکت در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار دلار بوده که بیشتر به ترکیه بوده است. ایتالیا، اسپانیا، روسیه و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی.

وی خاطرنشان کرد: صادرات به دلیل تحریم ها بسیار سخت شده است و برخی مشکلات داخلی نیز بر این سختی افزوده است.

ایرانیان باستان در نوشته های داریوش روی چرم از پوست حیواناتی مانند گاومیش، گاو و گوسفند برای نوشتن روی آن استفاده می کردند. بر اساس برخی از روایات، اوستا بیش از دوازده هزار قطعه پوست گاو نوشته شده است. همچنین پوست نوشته هایی که در اورامان کردستان یافت شده و در موزه بریتانی نگهداری می شود نشان دهنده استفاده از پوست برای نوشتن در دوره اشکانی است.

نوشته‌های خواجه رشیدالدین در رابطه با حمله مغول، رونق تجارت چرم و  صندل زنانه چرم مشهد در ایران را نشان می‌دهد که گواه شهرت برخی از شهرهای مانند تبریز و شیراز در این دوره است. در دوره قاجار، همدان مرکز تولید چرم بود که به چرم همدانی معروف بود که از پوست گوسفند درست می‌شد. در سال 1267 اثری که امیرکبیر به نمایشگاه لندن فرستاد پوست بود. علاوه بر این، در این دوره صادرات چرم و چرم از اکثر شهرهای ایران به روسیه، عثمانی و هند رونق داشت. علاوه بر همدان، شهرهای تبریز و اصفهان نیز سهم بسزایی در تولید و صادرات چرم داشتند. اولین کارخانه چرم ایران در سال 1308 در تبریز ساخته شد و پس از آن کارخانه هایی در همدان، تهران و اصفهان تأسیس شد.

شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی

چرم گاو:
چرم با سطحی صاف در دو نوع نرم و خشک با ضخامت های مختلف بسیار مقاوم است. استفاده کننده آن در ساخت کفش و انواع کیف گاه برای دوخت لباس و دستکش استفاده می شود.

چرم پوست گوسفند
چرم زیبا، قیمت مناسب و ماندگاری خوب. مانند پوست گاو، صاف و سبک است، بنابراین برای لباس و دستکش استفاده می شود. برای کیف های زنانه نیز از این نوع چرم استفاده می شود.

چرم خیاط
مقاومت بلتراز گوسفند کمتر از چرم است تا پوست گاو. تشخیص تمام چرم ها آسان تر است. با کاربرد خود باعث نرمی و خشکی صورت می شود. کاربرد آن در انواع کفش و کفش زنانه

چرم جیر
از پوست بز و گوساله تهیه می شود که طی فرآیند خاصی سطح گوشت را مخملی می کند که بیشتر برای آستر داخل محصولات دیگر استفاده می شود.

چرم آشتا
چرم به نظر می رسد مانند یک حرکت تند و سریع است که از چرم گاو چند لایه ضخیم ساخته شده است تا سطح پایین تر لمینت شده و طبقه بندی شده است.

روکش های چرمی
پوست از پوست گوساله ساخته شده و با لاک مخصوص پوشانده شده است تا درخشان به نظر برسد.

جنس انواع چرم طبیعی | آروین چرم

چرم مصنوعی
چرم مصنوعی از یک لایه پوشش داده شده بر روی سطح یک تور به دست آمد. بنابراین اگر چرم بزی طبیعی نباشد، دو لایه است

چرم گیاهی
در دباغی از این نوع چرم حتی الامکان با مواد و رنگ های شیمیایی و به جای رنگ ها و مواد گیاهی و روغن های حیوانی استفاده نمی شود. این نوع به دلیل بیشترین سازگاری با محیط زیست و عوارض پوستی غیرانسانی یکی از بهترین انواع تانن است. این نوع چرم انعطاف پذیر بوده و دارای رنگ قهوه ای است که به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست باز می گردد. پوست گیاهخواران در آب پایدار نیست. تغییر رنگ داده است؛ اگر بعد از خشک شدن خشک شود چروک می شود و خاصیت ارتجاعی و نرمی آن کاهش می یابد. در آب گرم بیشتر چروکیده و تقریباً شبیه ژلاتین است. علاوه بر اینکه سفت و احتمالاً شکننده می شود. چرم جوشانده نمونه ای از چرم است که در آب داغ شناور می شود و آبکشی می شود. این در موم مومی و مواد مشابه اتفاق می افتد. در تاریخ، گاهی پس از سفت شدن، در زره و صحافی کتاب نیز استفاده می شد. این نوع چرم تنها نوع چرم است که می توان از آن در حکاکی و بدل چرم استفاده کرد.